Zespół matematyczno – przyrodniczy pozwala swoim uczniom zgłębiać tajniki przyrody na pokazach z fizyki, pokazach z chemii a także na lekcjach w planetarium, w muzeum techniki czy przy eksponatach w Centrum Nauki Kopernik. Taką możliwość mieli uczniowie klas IB,  II A  i IIB w czasie wyjazdu 11 czerwca do Warszawy.


Pierwsza część to lekcja fizyki.

OD DOROŻKI DO MERCEDESA, czyli historia motoryzacji

1. ewolucja napędu pojazdów

2. konstrukcje automobili od XIX do XX wieku

3. jak działa silnik i dlaczego ?

W czasie lekcji uczniowie zapoznali się z historią motoryzacji, której początki sięgają XVIII wieku. Przewodnik opowiadał o zmianach, towarzyszących rozwojowi środków transportu lądowego począwszy od pierwszych wozów konnych, poprzez pojazdy z silnikami parowymi, aż do najnowszych konstrukcji z silnikami spalinowymi. Można był prześledzić rozwój konstrukcji samochodów z kolejnych okresów historycznych na przykładach takich pojazdów jak De Dion z 1899 roku, Adler z 1901 roku., Lux Sport z 1936 roku, Fiat 126p z 1973 roku. Zasadę budowy i działania najważniejszych zespołów w konstrukcji samochodu uczniowie poznali na przykładzie ruchomego modelu silnika Mercedesa. Lekcja odbyła się przy historycznych eksponatach ilustrujących rozwój środków transportu. Opowieść urozmaiciły anegdoty i ciekawostki związane z historią i konstrukcją różnych modeli samochodów.

W muzeum techniki była też  lekcja biologii „Szklana Panienka” Jest to model szklanej kobiety naturalnych rozmiarów z widocznymi organami wewnętrznymi. W trakcie pokazu są one podświetlane, a słyszany przez uczestników komentarz wyjaśnia ich budowę i biologiczne funkcje.

Druga część wyjazdu to pobyt w CNT

Laboratorium chemiczne, biologiczne i fizyczne oraz pracownia robotyczna  Centrum Nauki Kopernik to miejsca niezwykłe.  W kilkuosobowych zespołach, pod okiem  specjalistów samodzielnie wykonuje się tu niezwykłe doświadczenia.

Podczas zajęć uczniowie mogli odkrywać w sobie swoje pasje.  W Koperniku nie ma przewodników. Tu każdy samodzielnie wybiera swoją ścieżkę zwiedzania i decyduje, jakie chce przeprowadzić doświadczenia   i w jakiej kolejności. Jednak warto zwrócić się do animatorów, pracujących w każdej galerii. To eksperci, pasjonaci nauki, którzy chętnie objaśnią działanie eksponatów i opowiedzą o zjawiskach naukowych.  My dzięki nim wiemy teraz dużo np.   o ciśnieniu.

 Ostatnia część wyjazdu to lekcja geografii w planetarium.

Podczas pokazu gwiazdowego „Niebo nad Warszawą” prezenterzy Nieba Kopernika opowiadają o niebie oraz o planetach i konstelacjach, które można zobaczyć nad naszymi głowami w danej porze roku. Pokaz pozwala zobaczyć idealny obraz nieba, który „gołym okiem” można zaobserwować bardzo rzadko, tylko w szczególnie sprzyjających warunkach pogodowych. Pokaz to nie film, który można odtwarzać tylko w jeden sposób lecz interaktywna prezentacja podczas, której na bieżąco można decydować o tym, co się chce zobaczyć. Na życzenie można zbliżyć się do granic galaktyki, polecieć na Księżyc lub obserwować zachód Słońca z Marsa.

Ile planet krąży poza Układem Słonecznym? Czy któraś z nich jest podobna do Ziemi? Czy gdzieś we Wszechświecie też narodziło się życie?

Czekała nas fascynująca podróż w poszukiwaniu planet krążących wokół innych gwiazd niż Słońce. Poznawaliśmy metody jakimi poszukuje się pozasłoneczne układy i zobaczyliśmy, że mogą one być zupełnie różne od Układu Słonecznego. Wiele z nich to wyjątkowe gwiazdy, wokół których krążą nie mniej wyjątkowe i niesamowite planety.

TL

  • W_Centrum_Nauk_Kopernik_-_01
  • W_Centrum_Nauk_Kopernik_-_02
  • W_Centrum_Nauk_Kopernik_-_03
  • W_Centrum_Nauk_Kopernik_-_04
  • W_Centrum_Nauk_Kopernik_-_05
  • W_Centrum_Nauk_Kopernik_-_06
  • W_Centrum_Nauk_Kopernik_-_07
  • W_Centrum_Nauk_Kopernik_-_08
  • W_Centrum_Nauk_Kopernik_-_09
  • W_Centrum_Nauk_Kopernik_-_10
  • W_Centrum_Nauk_Kopernik_-_11
  • W_Centrum_Nauk_Kopernik_-_12
  • W_Centrum_Nauk_Kopernik_-_13
  • W_Centrum_Nauk_Kopernik_-_14
  • W_Centrum_Nauk_Kopernik_-_15
  • W_Centrum_Nauk_Kopernik_-_16
  • W_Centrum_Nauk_Kopernik_-_17
  • W_Centrum_Nauk_Kopernik_-_18
  • W_Centrum_Nauk_Kopernik_-_19
  • W_Centrum_Nauk_Kopernik_-_20
  • W_Centrum_Nauk_Kopernik_-_21
  • W_Centrum_Nauk_Kopernik_-_22
  • W_Centrum_Nauk_Kopernik_-_23
  • W_Centrum_Nauk_Kopernik_-_24
  • W_Centrum_Nauk_Kopernik_-_25
  • W_Centrum_Nauk_Kopernik_-_26
  • W_Centrum_Nauk_Kopernik_-_27
  • W_Centrum_Nauk_Kopernik_-_28
  • W_Centrum_Nauk_Kopernik_-_29
  • W_Centrum_Nauk_Kopernik_-_30
  • W_Centrum_Nauk_Kopernik_-_31
  • W_Centrum_Nauk_Kopernik_-_32
  • W_Centrum_Nauk_Kopernik_-_33
  • W_Centrum_Nauk_Kopernik_-_34
  • W_Centrum_Nauk_Kopernik_-_35
  • W_Centrum_Nauk_Kopernik_-_36
  • W_Centrum_Nauk_Kopernik_-_37
  • W_Centrum_Nauk_Kopernik_-_38
  • W_Centrum_Nauk_Kopernik_-_39
  • W_Centrum_Nauk_Kopernik_-_40
  • W_Centrum_Nauk_Kopernik_-_41
  • W_Centrum_Nauk_Kopernik_-_42
  • W_Centrum_Nauk_Kopernik_-_43
  • W_Centrum_Nauk_Kopernik_-_44
  • W_Centrum_Nauk_Kopernik_-_45
  • W_Centrum_Nauk_Kopernik_-_46
  • W_Centrum_Nauk_Kopernik_-_47

 

 

 

 


 

Wydarzyło się...

godło Rzeczpospolitej Polskiej - biały orzeł na czerwonym tle

 

 

REKRUTACJA

 

Aktywna tablica - banner informacyjny programu

 

Bezpieczna

 szkoła +

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

miniaturka plakatu BOHATERON

Miniaturka obrazka

 Baner akcji Razem na Święta

Banner akcji Szkoła w Pilotażu Programowania

 

LSCDN

konkursy

Zawodowy strzał w 10 - link do informatora o szkołach ponadgimnazjalnych